Uutinen | 2011-12-30 | 17:00 PM

Tapani- ja Hannu-myrskyt faktoina ja lukuina

Koska sähköt saadaan palautettua kaikille asiakkaille?
Jäljellä olevat viat ovat hankalia verkon pahojen vaurioiden vuoksi, jolloin korjaustyöt kestävät pitkään. Tiedossa olevat viat saadaan korjattua lauantaina pahimmin vaurioituneita alueita lukuunottamatta. Pahimmin vaurioituneilla alueilla verkon etelä- ja lounaisosissa (Loppi, Tammela, Humppila, Urjala, Jokioinen) vikojen korjaus voi kestää viikonlopun yli. Saamme jatkuvasti ilmoituksia uusista pienjänniteverkon vioista ja niitä on odotettavissa lisää viikonloppuna, kun asiakkaat menevät mökeilleen.

Ennakkovarautuminen
Varauduimme ennakkoon Tapaninpäivän myrskyyn lisäämällä resursseja varautumisuunnitelmamme mukaisesti. Nostimme valmiudet joulupäivänä 25.12. ja järjestimme ensimmäisen varautumiskokouksen valmisteluista.

Tilanteen vakavuus
Myrskyt aiheuttivat sähköverkolle mittavat vauriot. Tilanne on ollut ennennäkemätön ja vakava valtakunnallisella tasolla. Usealla sähköverkkoyhtiöllä Oulusta alaspäin oli pitkiä ja laajoja sähkökatkoja. Tapanin- ja Hannunpäivän myrskyt ovat asiakasvaikutuksiltaan pahempia kuin Janika-myrsky 2001 ja kesän 2010 neljä perättäistä ukkosmyrskyä. Vikojen asiakasvaikutus vastaa noin 5 ”normaalivuotta”: yli 650 keskijännitevikaa, arviolta 1000 pienjännitevikaa, 4 300 vikailmoitusta asiakkailta eli useita ilmoituksia samoista paikoista.

Tilanteen eteneminen
Tapani-myrsky

  • 26.12. pahimmillaan 102 000 sähkötöntä asiakasta verkomme etelä- ja keskiosissa.
  • 26.12. päivän, illan ja yön aikana sähköt palautettiin 80 000 asiakkaalle.

Hannu-myrsky

  • 27.12. päivällä ja illalla 60 000 uutta sähkötöntä asiakasta eri puolille verkkoamme Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Pohjanmaalla.
  • 27.12. illalla klo 20 pahimmillaan 78 000 sähkötöntä asiakasta
  • 27.12. illalla ja yöllä sähköt palautettiin 35 000 asiakkaalle
  • 28.12. aamulla klo 9 aikaan 34 000 asiakasta
  • 28.12. illalla klo 23 alle 10 000 asiakasta sähköttä
  • 29.12. klo 16 alle 6 000 asiakasta sähköttä
  • 30.12. klo 18 noin 3 000 asiakasta sähköttä

Resurssit

  • Suurhäiriön korjausurakassa töissä yli 400 henkeä jatkuvana vuorotyönä yötä päivää.
  • Maastossa töissä yli 300 henkeä
  • Vikoja paikannettu 5 helikopterilla tiistaina, keskiviikkona ja torstaina.
  • Vikapaikkatiedot helikopterista suoraan järjestelmäämme ja sieltä maastoon työryhmille.
  • Vikapuhelinpalvelussa kaikkiaan 75 henkeä.
  • Käyttökeskuksessa, resurssinhallinnassa ja ohjaustehtävissä 40 henkeä.
  • Kaikki urakoitsijamme töissä maastossa.
  • Jatkamme suurhäiriöorganisaatiossa vahvistetuilla resursseilla maanantaiaamuun asti, kunnes kaikki sähkökatkot on korjattu.

Vikapuhelinpalvelu

  • Yhteensä 78 000 vikapuhelua suurhäiriön aikana.
  • Pahin puhelupiikki 26.12, jolloin kiivaimmillaan 1 700 asiakaspuhelua tunnissa asiakaspalveluun.

Reaaliaikainen tilannetieto tekstiviesteinä ja webin karttapalveluna

  • Reaaliaikainen karttapalvelu www.vattenfall.fi toiminut erittäin hyvin koko suurhäiriön ajan. Koko ajan paikallinen kuntatason tieto saatavilla.
  • Internet-sivuilla 26-29.12. yhteensä 268 000 kävijää, joista valtaosa vikapalveluun liittyviä vierailuja.
  • Sähkökatkojen tekstiviestipalvelussa yli 57 000 asiakasta, joille lähetetty 269 000 tekstiviestiä.
  • Maksuttomaan SMS-palveluun liittynyt 1 800 uutta asiakasta suurhäiriön aikana.

Korvaukset
Maksamme asiakkaillemme sekä vapaaehtoisen palvelulupauksemme mukaisen hyvityksen yli 6 tunnin sähkökatkoista että lakisääteisen vakiokorvauksen yli 12 tunnin sähkökatkoista automaattisesti sähkölaskun yhteydessä. Asiakkaat saavat korvaukset ja hyvitykset 6 kk kuluessa.

Monella asiakkaallamme on suuri hätä ja huoli sähkökatkon takia. Teemme töitä tauotta, kunnes kaikille asiakkaillemme on palautettu sähköt.