Uutinen | 2011-12-13 | 09:00 AM

Markkinoilla odotetaan Volvo V60 plug-in -hybridiä

Maailman ensimmäinen plug-in-dieselhybridi on pian myynnissä. Malli - Volvo V60 Plug-in Hybrid - on Volvo Carsin ja Vattenfallin joint venture -hankkeen tulos ja markkinoiden reaktion mukaan ensimmäinen 1 000 auton erä on myyty jo ennen tuotannon aloittamista syksyllä 2012.

Volvo V60 Plug-in Hybrid

"Auton mukana toimitetaan Vattenfallin tarjous latausratkaisuista, jotta sähköllä ajamisesta saadaan vieläkin kätevämpää" sanoo Susanna Hurtig, Vattenfallin Business Development, E-mobilityn projektipäällikkö "Nyt voimme näyttää, että Vattenfall on e-mobilityn johtava tekijä."

V60 Plug-in -hybridin sanotaan vievän hybridiautot uudelle tasolle, sillä sitä voi ajaa kolmessa eri tilassa. Hybriditilassa CO2-päästöt ovat 49 g/km - 65 prosenttia pienemmät kuin samalla dieselmoottorilla varustetun tavanomaisen V60:n. Täysin sähköisessä ajossa mallilla voi ajaa 50 km yhdellä latauksella ja tehotilassa se tuottaa 215 + 70 hevosvoimaa ja 440 + 200 Nm vääntömomenttia.
Vattenfall ja Volvo Cars ovat jakaneet V60 Plug-in -hybridin investoinnit tasan, ja Hurtig kertoo, että Vattenfall on osallistunut myös osaamisellaan ja ratkaisuillaan auton, kodin tai työpaikan ja sähköverkon välisen vuorovaikutuksen parantamiseen ja hyödyntänyt osaamistaan sähköturvallisuudessa, lataamisessa ja EU-standardeissa.
“Vattenfall tarjoaa ydinmarkkinoillemme – Ruotsi, Alankomaat ja Saksa – aloituspaketin, johon kuuluu 100-prosenttisesti uusiutuvista lähteistä tuotettua sähköä ja latausasemien asennuksen kotiin tai työpaikalle,” sanoo Hurtig.

"Latausasemat on varustettu niin kutsutulla Mode 3 -toiminnallisuudella, jonka avulla latausasema voi lähettää signaaleja autoon latausvirran ja siten latausnopeuden ohjaamiseksi. Asemassa on myös turvatoimintoja, esimerkiksi pistorasian virran välitön katkaisu, jos pistotulppa ja auto irrotetaan."

Latausajat vaihtelevat akun koon ja latausnopeuden mukaan, mutta V60 Plug-in -hybridin12 kWh akku latautuu noin kolmessa tunnissa 16 ampeerin virralla.

"Ajotapa vaikuttaa luonnollisesti siihen, kuinka pitkälle yhdellä latauksella pääsee. Mutta ajattele, kuinka mukavaa on pystyä lataamaan auto kotona tai työssä suunnittelematta matkaa tankkaamaan," sanoo Hurtig.

Tutkimusten mukaan suurin osa eurooppalaisista ajajista ajaa alle 50 kilometriä päivässä, esimerkiksi työmatkoja. Pidemmillä matkoilla V60 Plug-in -hybridin dieselmoottori tuottaa autolle saman toimintasäteen kuin tavanomaiselle hybridille - mutta paljon pienemmillä CO2-päästöillä. Markkinoilta saadut viestit viittaavat siihen, että nyt on oikea aika tälle kehitykselle. Mallivuoden 2013 ensimmäisen 1 000 auton erän jälkeen V60 Plug-in -hybridin tuotanto kasvaa 5 000 autoon mallivuonna 2014. Noin 30 prosenttia tuotannosta menee Ruotsiin ja muihin pohjoismaihin. Saksaan, Sveitsiin, Belgiaan, Ranskaan, Alankomaihin ja Iso-Britanniaan menee kuhunkin 5 - 15 prosenttia tuotannosta.

"Odotamme tilauskirjojen täyttyvän nopeasti," sanoo Stefan Jacoby, Volvo Carsin toimitusjohtaja. "Vaativimmille asiakkaille on tarjolla monia hienoja autoja. Mutta jos haluat olla omassa luokassasi, maailman nerokkaimman auton ohjauspyörän takana, ainoa vaihtoehto on V60 Plug-in -hybridi.

Lue lisää:
The Volvo V60 Plug-in Hybrid hits the market - press kit (englanniksi)